Официален сайт на община Варна
ПРОЕКТ
СТРАТЕГИЯ
ЗА РАЗВИТИЕ НА СПОРТА, ДВИГАТЕЛНАТА АКТИВНОСТ,
ФИЗИЧЕСКОТО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТНО-ТУРИСТИЧЕСКАТА ДЕЙНОСТ В ОБЩИНА ВАРНА (2025 - 2030 г.)
СЪДЪРЖАНИЕ |
стр. |
Списък със съкращения |
3 |
Въведение |
4 |
Част I: Анализ на реализираните цели от „Стратегия за развитието на физическото възпитание и спорта в община Варна за периода 2018-2022 г.“ и перспективи за развитие |
7 |
I.1. Анализ и оценка на организационното състояние и резултатите от изпълнението стратегическите цели и задачи на Стратегия 2018-2022 |
7 |
I.2. Ресурсно осигуряване |
15 |
I.2.1. Спортна инфраструктура |
15 |
I.2.2. Финансово осигуряване |
21 |
I.2.3. Кадрово осигуряване |
22 |
I.3. Международна спортна дейност |
25 |
I.4. SWОT анализ на силни и слаби страни – проблеми, предизвикателства и възможности за развитие на физическата активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност. |
25 |
Част II. Основни направления на Стратегия 2025-2030 на община Варна |
28 |
II.1. Демографско състояние на община Варна – перспективи и прогнози |
28 |
II.2. Организиран спорт в системата на физическото възпитание и спорта – образователни институции, детско-юношески спорт, ведомствени организации |
28 |
II.3. Спорт за всички - физическо възпитание, двигателна активност и спорт в свободното време |
32 |
II.4. Спорт за високи постижения – спортни клубове и сдружения |
32 |
II.5. Международна спортна дейност |
33 |
II.6. Спортно-туристическа дейност |
33 |
II.7. Адаптирана физическа култура, физическо възпитание, двигателна активност и спортни дейности за деца със специални образователни потребности, ветерани и хора със специални потребности |
33 |
Част III. Стратегически цели на Стратегия 2025-2030 - визия, принципи, мотиви, мерки за реализация и индикатори за проследяване на въздействия |
35 |
III.1. Визия |
35 |
III.2. Основни принципи |
35 |
III.3. Стратегически цели, мотиви, мерки за реализация и индикатори за проследяване на въздействия |
35 |
Част IV: Механизъм за наблюдение на параметрите, финансиране на дейностите и контрол на разходите, и критерии за оценка на резултатите от изпълнението на Стратегия 2025-2030 |
43 |
IV.1. Механизъм за наблюдение на параметрите на Стратегия 2025-2030 |
43 |
IV.2. Финансиране на дейностите и контрол на разходите |
44 |
IV.3. Критерии за оценка на резултатите от изпълнението на Стратегия 2025-2030 |
44 |
Източници на информация |
46 |
Списък със съкращения
ДСК – Държавен спортен календар
ОСК – Общински спортен календар
СЗО – Световна здравна организация
БОК – Български олимпийски комитет
ЗФВС – Закон за физическото възпитание и спорта
МВР – Министерство на вътрешните работи
МЗ – Министерство на здравеопазването
ММС – Министерство на младежта и спорта
МО – Министерство на отбраната
ВМС – Военноморски сили
МОН – Министерство на образованието и науката
МТСП – Министерство на труда и социалната политика
МСК – Международен спортен календар
НСИ – Национален статистически институт
РЗИ-Варна – Регионална здравна инспекция-Варна
НСА – Национална спортна академия „Васил Левски“
СВП – Спорт за високи постижения
СОС – Спортни обекти и съоръжения
ДЮС – Детско-юношески спорт
ЦПЛР-ОДК – Център за подкрепа за личностно развитие-Общински детски комплекс
СУ – Спортни училища
ФВС – Физическо възпитание и спорт
НЗС – Национална здравна стратегия 2030
НЦОЗА – Национален център по обществено здраве и анализи
СОП - Специални образователни потребности
МЦРСМ – Медицински център за рехабилитация и спортна медицина 1 – Варна ЕООД
ДС – Дирекция „Спорт“
ДП – Дирекция „Превенции“
ДОМД – Дирекция „Образование и младежки дейности“
ОП „Спорт - Варна“ – Общинско предприятие „Спорт - Варна“
ОДП - Областна дирекция “Полиция”
БАСУ – Българска асоциация спорт за учащи
Стратегия 2025-2030 – Стратегия за развитието на спорта, двигателната активност, физическото възпитание и спортно-туристическата дейност 2025-2030 г. в община Варна
Стратегия 2018-2022 – Стратегия за развитието на физическото възпитание и спорта в община Варна за периода 2018-2022 г.
„Спортът е не само двигателна активност, а начин на живот“
Въведение
Настоящата „Стратегия за развитието на спорта, двигателната активност, физическото възпитание и спортно-туристическата дейност 2025-2030 г.“ в община Варна (наричана по нататък Стратегия 2025–2030) се базира на основополагащите приоритети и цели, залегнали в основните законови и подзаконови държавни и общински нормативни актове, регламентиращи организирането и функционирането на физическата активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност на населението. Според тях физическата активност, физическото възпитание, спортът и спортно-туристическата дейност осъществяват образователни, здравни, социални, културни и възстановителни функции. Главната цел на настоящия програмен документ е тези функции да са неразделна част от спортната дейност на гражданите в община Варна в съответствие с демографските, икономическите и социалните промени в цялото общество.
Стратегия 2025–2030 е в съответствие с национално значимите стратегически документи, които очертават политики в различни направления от дейности, имащи отношение към физическата активност и спортната дейност на целеви групи от населението, като:
Стратегия 2025–2030 е общински документ, който е в съответствие и с водещите световни и европейски харти и стратегии (Международната харта за физическо възпитание и спорта на ЮНЕСКО; Глобалния план за действие за увеличаване на физическата активност за периода 2018–2030 г.; Стратегията за двигателна активност за европейския регион на СЗО (2016–2025 г.); Европейската харта за спорта-2021 г.; Олимпийската харта на МОК), като са изложени принципните подходи, основните приоритети и насоки за физическо възпитание, спорт и спортно-туристическа дейност в Община Варна.
В директивите на Европейския съюз относно “Развитие и перспективи на действията на общността в областта на спорта”, спортът се определя като уникална дейност, която изпълнява едновременно различни функции:
В Стратегия 2025–2030 се очертава и приоритетната роля, отговорности и координационни функции за нейното осъществяване на специализираните структури в Община Варна - Дирекция „Спорт“ и ОП „Спорт Варна“, активно подпомагани от обществените и ведомствените спортни организации, неправителствени спортни организации (НПО) и други спортни сдружения, свързани с двигателна активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност на населението в община Варна.
Стратегия 2025–2030 е разработена – структурно и методологично, като закономерно продължение на действащата до момента „Стратегия за развитието на физическото възпитание и спорта в община Варна за периода 2018-2022“ (наричана по-нататък Стратегия 2018–2022). Стратегията е насочена към всички желаещи да подобрят своя здравен статус и качество на живот чрез осъзната промяна в отношението и културата за практикуване на двигателни активности и спортни дейности.
Принципът на приемственост предполага определените в Стратегия 2018–2022 главни стратегически цели да бъдат възприети, като целева насока за изграждане на новата Стратегия 2025–2030 със съответните актуални изменения, допълнения и формулировки за всеки неин сектор.
Конкретните измерения по отношение на механизмите и технологиите на дейности се формулират в съответни програми от консолидирания годишен бюджет на Община Варна. Те ще съдържат конкретни дейности за реализиране на поставените цели, мерки, индикатори, източници на финансиране, индикативни срокове и отговорни институции. Изпълнението на програмите ще се контролира, отчита и води до необходими корекции от административния и обществен сектор.
Стратегия 2025–2030 съдържа четири основни части:
Визията за развитие на физическото възпитание и спорта в Община Варна е насочена към бъдещето с цел подобряване на здравето и двигателната активност на населението, съобразена с традициите на спорта в града.
Стратегическите цели акцентират върху развитие на личността чрез спорт и двигателни активности при реализиране на потребности с всички форми на занимания с физически упражнения, спорт и туризъм.
Основни принципи и ценности, които са в основата на Стратегия 2025–2030:
Представената Стратегия 2025–2030 в този вид дава прозрачност при вземането на организационни и управленски решения, приоритетна концентрация на публичните ресурси и обществени инициативи, както и балансираност на организацията и управлението на физическото възпитание и спорта в община Варна.
ЧАСТ I: Анализ на реализираните цели от „Стратегия за развитието на физическото възпитание и спорта в община Варна за периода 2018-2022 г.“ и перспективи за развитие
I.1. Анализ и оценка на организационното състояние и резултатите от изпълнението стратегическите цели и задачи на Стратегия 2018-2022
Програмния период на Стратегия 2018–2022 г. се характеризира с динамични промени във всяка една област от обществено-политическия живот в национален и регионален мащаб, включително и при физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност на населението.
Управленската структура на физическото възпитание и спорта в Община Варна се състои от Дирекция „Спорт“ и ОП „Спорт-Варна“, които се ръководят в своята дейност от национално и регионално значимите стратегически документи по политики в различни направления от дейности, имащи отношение към физическата и двигателна активност и спортната дейност на целеви групи от населението, като:
Дейностите в рамките на регионалната система на ФВС се трансформират към бенефициентите посредством разработване на общински програми и нормативна база, реално свързани с целевите групи от населението на община Варна при непрекъснати и динамични взаимодействия между Община, частен бизнес сектор, обществени организации и други групи. По същество частният сектор се движи от мотива за генериране на печалба в условията на регулирана конкурентна среда, а общественият сектор – от мотива за задоволяване на потребностите и нуждите от спортуване, укрепване на здравето, социализация, реализиране на таланти и развлечението на различни групи хора чрез предоставяне на услуги и възможности (като вид социално благо). Третият стълб – общината – с регулативни функции се ръководи от дългосрочни стратегически приоритети и визия за развитие.
Общинската политика през анализирания период се характеризира с децентрализиран подход посредством програми и регионално обусловени дейности. Формиращата се тенденция през последните години за възползване от проекти с европейско финансиране е да се изграждат общодостъпни места за физически активности и спорт, като откритите площадки за фитнес в парковете, междублоковите пространства и училищни дворове и други. В програмния период се прие „Стратегия за развитие на пешеходното движение и активните форми на мобилност в гр. Варна“ чрез повишаване нивото на пешеходната безопасност и разработване на пешеходни маршрути по проект Citywalk.
Неправителственият спортен сектор, към който на регионално равнище могат да се причислят спортни сдружения, асоциации и неправителствени спорни организации, продължава участието си в подпомагането и развитието на спортната дейност в общината.
В унисон с утвърдилия се пирамидален модел на организация на спорта в национален и регионален мащаб спортните клубове се възприемат като „гръбначния стълб” на всяка една спортна система с приоритизиране на двигателни активности не само към младите, но и към всички възрастови групи. По подобие на спортните федерации, в които членуват, мнозинството от спортните клубове са сдружения с нестопанска цел с общественополезна дейност, което им дава възможност за финансиране с публични средства.
Частният спортен сектор през анализирания период може да се окачестви като бързо променящ се и значим за физическата активност на населението. С навлизането на пазарните принципи и в спорта в общината се появиха много клубове, предлагащи тренировки и обучение в детски градини, училища, на общински и частни спортни съоръжения. Значително развитие в спортните услуги бележат и собствениците на специализирани зали за фитнес, аеробика, каланетика, йога, пилатес, тае бо, бойни спортове, кросфит и други. Предлаганите услуги са платени и осъществявани в качествена материална база с добре подбрана индивидуална насоченост в зависимост от личните особености и предпочитания на спортуващите.
Може да се обобщи, че в периода на действие на Стратегия 2018–2022 не са настъпили съществени структурно-организационни изменения по отношение на установения в общината модел на управление на спорта. Налице е обогатяване на услугите, средствата, формите, местата и възможностите за практикуване на физически и спортни дейности. Появилите се нови реалности поставиха и нови предизвикателства пред община Варна и финансираните с публични средства спортни клубове и организации. Наред с идентифицираните проблеми и позитивните тенденции в развитието на системата на ФВС през изминалия период обществото ни премина и продължава да живее в различни по своя характер предизвикателства. Развилата се в световен мащаб пандемия, причинена от COVID-19, както и нарастващата демографска, социална и икономическа криза рефлектира пряко върху развитието на системата на спорта. Локалните предизвикателства и глобалните процеси налагат качествено и количествено разширяване на наличния експертен и организационен капацитет от спортни специалисти за адекватно управление на политики, програми и спортни дейности на общинско ниво.
В този аспект при анализа и оценка на резултатите от изпълнението на стратегическите цели и задачи на Стратегия 2018-2022 и отчета за управлението на Община Варна в периода 2019-2023 се открояват следните основни критерии по години, както следва:
Варна „Европейски град на спорта 2019“
През 2018 г. Варна прие огромното предизвикателство да бъде “Европейски град на спорта” през 2019 г. Това означаваше доверие, отговорност и признание към нашия град. Тази титла поверена на морската столица означаваше също домакинство на сериозен брой спортни събития.
Титлата имаше за цел да популяризира активния начин на живот, развитието на спортни политики и инфраструктура с нови съоръжения, програми и активности. Акцентът беше върху масовия спорт и върху значението на спорта, като приоритет в живота на хората.
На базата на постигнати резултати в държавния и международен календар Община Варна е един от водещите и основни центрове в развитието на спортовете ветроходство, кану-каяк, плуване, хандбал, баскетбол, волейбол, лека атлетика, тенис, тенис на маса, художествена гимнастика, спортна гимнастика, кик бокс, карате.
В последните години, като морски град Варна е водеща и в развитието на плажните спортове, като: плажен волейбол, плажен футбол, плажен тенис, плажен хандбал, джитбол/так роу.
Бюджет по Програма „Спорт 2019“ 2 045 473 лева
Значими спортни събития проведени през 2019 г.:
Бюджет по Програма „Спорт 2020“ 1 204 927 лв.
Значими спортни събития проведени през 2020г.:
Бюджет по Програма „Спорт 2021” 1 686 662 лв.
Значими спортни събития проведени през 2021г.:
През 2021 г. за първи път Варна е домакин на четири Европейски първенства и една Световна купа в една календарна година.
В условията на пандемия и трудна година за всички Варна прие предизвикателството да бъде домакин на 4 Европейски първенства и една Световна купа: Европейско първенство по Ветроходство клас „Лазер“ от 14-23 май на Пристанище Варна; Европейко първенство по художествена гимнастика в Двореца на културата и спорт от 7-13 юни; Европейско първенство по плажен хандбал за юноши и девойки в периода 6-11 юли, а за мъже и жени от 12 до 19 юли, на южен плаж и Европейско първенство по хандбал за девойки през м. август в ДКС; Световната купа по спортна гимнастика се проведе от 27-30 май отново в ДКС.
Бюджет по Програма „Спорт 2022“ 1 569 385 лв.
Значими спортни събития проведени през 2022г.:
Бюджет по Програма „Спорт 2023“ 2 413 517 лв.
Значими спортни събития проведени през 2023г.:
Високо спортно майсторство
Увеличение на финансовото подпомагане на спортните клубове
За 2019 г. бюджета по програма Спорт за 2019 г. беше в размер на 2 135 000 лв. и включваше организиране и провеждане на повече от 200 прояви, като 30 от тях бяха нови спортни събития. През година, в която Варна бе удостоена с титлата „Европейски град на спорта 2019“, община Варна подпомогна финансово 74 варненски спортни клуба с 450 000 лв. съгласно „Наредба за финансово подпомагане на спортни клубове“.
За 2020 г. изразходваната сума по Програма Спорт за 2020 г. беше в размер от 1 204 927 лв., което е с 456 073 лв. по-малко от гласуваната от Общински съвет – Варна - Програма 2020 г. Неизразходваните средства се дължат на отменени и не проведени прояви през 2020 г., вследствие на рестриктивните мерки от епидемичната обстановка с Covid-19. Независимо от това се проведоха над 100 спортни мероприятия, в които участие взеха повече от 10 000 спортисти и граждани от град Варна и страната.
Община Варна подпомогна финансово 81 варненски спортни клуба с 450 000 лв., съгласно „Наредба за финансово подпомагане на спортни клубове“.
През 2021 г. все още в условията на криза Община Варна заложи в бюджета за 2021 г. на дирекция „Спорт“ увеличение на средствата за финансово подпомагане на спортните клубове с 50 000 лева, което се осъществи на база нормативни документи приети от Общински съвет.
Община Варна подпомогна финансово 87 варненски спортни клуба с 500 000 лв., съгласно „Наредба за финансово подпомагане на спортни клубове“.
За 2022 г. от общия бюджет 1 569 385 лева за директно финансиране на спортните клубове бяха заделени 450 000 лева. Община Варна подпомогна финансово 77 варненски спортни клуба, съгласно „Наредба за финансово подпомагане на спортни клубове“.
През 2023 г. имаше увеличение в размер на 600 000 лв. на средствата по „Наредбата за финансово подпомагане на спортни клубове“ разпределени за 77 спортни клуба. За представителните елитни мъжки и женски отбори по баскетбол, волейбол и хандбал бяха одобрени допълнително средства в размер на 360 000 лева за подпомагане на дейността на клубовете практикуващи колективни спортове.
Община Варна стимулира материално елитни варненски спортисти покрили условията и нормативи според съответната спортна федерация, даващи възможност за покриване на квоти за участие в олимпийски игри, световни и европейски първенства.
През изминалия отчетен период 2018 – 2024 г. в Спортно училище „Георги Бенковски“– гр.Варна са преминали обучение брой спортисти по 19 вида спорт по учебни години, както следва:
Учениците-спортисти по 19 вида спорт от 33 спортни клубове използват общински спортни бази, както следва:
№ |
Видове спорт |
№ |
Спортен клуб |
Спортни бази |
1 |
Баскетбол - жени |
1 |
БК"Черно море - Одесос" |
Зала "Локомотив" |
|
Баскетбол - мъже |
2 |
БК"Черно море- Тича" |
Спортен комплекс "Черно море" |
2 |
Бокс |
3 |
БК "Черно море-Варна" |
СУ "Георги Бенковски" |
|
Бокс |
4 |
СК"Варна" |
ДКС |
|
Бокс |
5 |
СК"Ивайло Маринов'' |
Зала "Простор" |
3 |
Борба-кл. стил |
6 |
СККБ"Локомотив 93" |
Зала "Локомотив" |
4 |
Борба-св.стил |
7 |
СКСБ"Спартак" |
Зала "Простор" |
5 |
Вдигане тежести |
8 |
СК"Титан" |
СУ"Георги Бенковски" |
6 |
Волейбол - юноши |
9 |
ВК"Черно море" |
Спортен комплекс "Черно море" |
|
Волейбол |
10 |
ВК''Перун'' |
ДКС |
|
Волейбол - жени |
11 |
СВК''Перун 23'' |
ДКС |
7 |
Гребане |
12 |
СГК"Черно море" |
Гребна база "Сия Нейкова" |
8 |
Кану-каяк |
13 |
СК"Черно море - Бриз'' |
Гребна база "Бриз" |
9 |
Кик бокс |
14 |
СКБИ"Боил" |
СУ"Георги Бенковски" |
10 |
Лека атлетика |
15 |
СКЛА"Евър" |
Зала "Локомотив" |
|
Лека атлетика |
16 |
СК"Супер спорт-Варна" |
Зала "Локомотив" |
|
Лека атлетика |
17 |
СК"Тангра" |
Зала "Локомотив" |
11 |
Модерен петобой |
18 |
СК"Одесос 2008" |
Зала"Локомотив",басейн Приморски" |
12 |
Плуване |
19 |
КПС"Торпедо" |
Басейн "Приморски" |
|
Плуване |
20 |
ПКС"Черно море" |
Басейн "Приморски" |
13 |
Спортна акробатика |
21 |
КСА"Акро Старс"Варна |
Зала "Простор" |
14 |
Спортна гимнастика |
22 |
ГСК "Интерком груп Ч.юнак" |
Зала "Простор" , зала "Варна" |
15 |
Спортна стрелба |
23 |
Сдружение"Клуб стрелба" |
Зала "Простор" |
16 |
Тенис |
24 |
ТК "Черно море - Елит" |
Тенис кортове "Елит" |
|
Тенис |
25 |
ТК"Велто" |
Тенис кортове Морска градина |
17 |
Футбол |
26 |
ФК "Юнак" |
Футболно игрище- ТУ и Морска градина |
|
Футбол |
27 |
ФК "Спартак 1918" |
Стадион" Локомотив" |
|
Футбол |
28 |
ФК "Черно море" |
Футболно игрище - Аспарухово |
|
Футбол |
29 |
ФК"Одесос 2014" |
Футболно игрище - ТУ и Морска градина |
18 |
Хандбал |
30 |
ХК"Спартак" |
Зала "Локомотив" |
19 |
Худ. гимнастика |
31 |
КХГ"Грация" |
Зала "Простор" |
|
Худ. гимнастика |
32 |
КХГ"Чар-ДКС" |
ДКС |
|
Худ. гимнастика |
33 |
КХГ"Черно море" |
Спортен комплекс "Черно море" |
Голяма част от учениците-спортисти продължават спортната си кариера във варненски спортни клубове и сдружения. По данни на Регистъра на спортните клубове на ММС към 2024 г. на територията на община Варна има вписани над 200 спортни клубове, членове на лицензирани спортни федерации по един или сходни видове спорт и двигателни активности. От тях активна спортна дейност развиват повече от 2/3, а останалите имат епизодичен характер на спортни изяви и прояви.
Безвъзмездно предоставяне на общинска спортна база
Община Варна предоставя безвъзмездно общинска спортната база на спортните клубове за развитие на спортно-тренировъчна дейност.
През 2021 г. договори с Община Варна подписаха над 60 клуба за срок от 5 години, които ползват спортната база безплатно.
Община Варна организира целогодишно Начално обучение на деца, по утвърден график (www.sport4all.bg, www.sportvarna.com), чрез ОП „Спорт – Варна“ и Дирекция „Спорт“, с партньорството на спортните клубове, ползващи безвъзмездно общинска спортна база.
Обучението е организирано на сесии, безплатно и се провежда от квалифицирани треньори и специалисти от регистъра на треньорските кадри по чл.9, ал.1, т.4 от ЗФВС, осигурени от клубовете. Записването става при организаторите на спортните обекти. Подходящите часове за отделните възрастови групи се уточняват с треньора от клуба по съответния вид спорт.
18 729 деца са участвали в курсовете за начално обучение по различни видове спорт, организирани и провеждани от общинското предприятие „Спорт“ от началото на инициативата още през 2015 г. до март 2024г. Най-много деца са се възползвали от безплатните тренировки по плуване - в комплекс „Приморски“ 10 491 деца, а в басейн „Делфини“ - 4619 деца. Спортен клуб „Локомотив“ са посетили 1203 деца по програмата, ледената пързалка - 1063, спортен комплекс „Простор“ – 658, на общинския спортен комплекс „Чайка“ – 304, на Конната база – 253 , залата на Първа езикова гимназия – 138 деца.
Тренировъчните занимания са безплатни и се провеждат по предварително изготвен месечен график. Записването става на място в спортните комплекси, където може да бъде получена и допълнителна информация за програмата и графиците за тренировки. От 2021 година заниманията се съобразяват и с въведените противо-епидемиологични мерки.
В общинската спортна инфраструктура се предлагат разнообразни възможности за обучение: - в СК „Простор“ по художествена гимнастика, спортна гимнастика, акробатика, борба, бокс, кикбокс, карате киокушин, мма, джу-джицу и шах; - в СК „Локомотив“ по лека атлетика, хандбал, баскетбол и борба; - в ТК „Чайка“ по тенис на корт; - в многофункционалната спортна зала в Първа езикова гимназия по волейбол; - в базата за конен спорт във Виница - конен спорт и др.
В стратегическия период бяха изградени три нови спортни комплекса - на ул. „Студентска“, в кв. „Владислав Варненчик“ и кв. „Виница“.
В следствие на нарастващите потребности за двигателна активност, залегналите приоритети в Стратегията за развитието на спорта на Община Варна за 2018-2022 г. и активната дейност на общинската администрация в областта на спорта се изградиха новите спортни комплекси и площадки за спортни игри в училища и детски градини, които обхващат различни жилищни райони и нужди за спорт на граждани и спортни организации.
Стадион „Спартак“
Към настоящия момент са приключени ремонта и реконструкцията на терена и на съществуващите трибуни на стадион „Спартак“. Това включва цялостно обновяване на терена за игра, изграждане на игрище за подготовка и загряване, цялостно обновяване на сградата с козирката. В сградата се помещават: съблекални, съдийска и треньорска стая, конферентна зала, санитарни помещения и др. Изградена е асансьорна уредба и рампа за достъпна среда. На централната трибуна са монтирани нови седалки.
Нови площадки за спорт и игри
През 2018 г. Община Варна изгради пилотно 10 спортни площадки в общински училища, много детски площадки в целия град.
През 2019 и 2022 г. се изградиха и обновиха спортни площадки в още 18 училища, 12 детски градини и 7 детски ясли. Целта е създаване на условия за масов спорт и развитие на спортна култура още от най-ранна детска възраст.
Спорт за Ветерани
Спортът за ветерани има установени традиции в Община Варна. На територията на Общината развиват дейност осем клуба в различни спортове за ветерани. Община Варна ежегодно заделя от бюджета си финансови средства за „ветеранския“ спорт. Традиционни са турнирите за ветерани с международно участие по тенис на маса, лека атлетика, баскетбол, волейбол, плуване, ръгби.
Спортистите ветерани от гр. Варна участват и в много национални турнири и международни първенства, като завоюват призови места.
Спорт за хора с различни социални потребности
На територията на Община Варна работят осем спортни клуба за хора със специални потребности по различни видове спорт: тенис на маса, баскетбол на колички, шах, канадска борба, стрелба с лък, шоудаун и др. Всяка година в програма „Спорт“ се залагат средства за подпомагането им. Основната цел е включването на все повече хора със специални потребности в спортния и социалния живот на Варна.
Ежегодно се организира Национален паралимпийски турнир, в който се включват повече от 100 състезатели от цялата страна. Всяка година се разширява обхвата на спортовете. Организират се турнири по колоездене с тандеми, стрелба с лък, шахмат, шоудаун, спортна табла, спортен риболов, петанк, канадска борба, тенис на маса, в които вземат активно участие хора с различни социални потребности.
Специално внимание заслужават и ежегодните международни турнири по баскетбол на колички и тенис на маса, в които вземат участие много изтъкнати паралимпийци от страната и чужбина.
Социален туризъм
През програмния период община Варна подпомага финансово по програми от общинския бюджет шест туристически дружества при провеждане на ежегодни туристически събития:
I.2. Ресурсно осигуряване
I.2.1. Спортна инфраструктура
Общинско предприятие „Спорт-Варна“ е специализирано звено на община Варна за управление на спортно-материалната база и на спортно-развлекателните съоръжения за свободното време на гражданите.
ОП „Спорт - Варна“ стопанисва и управлява към настоящия момент 19 броя обекти от спортната инфраструктура на община Варна, описана в „Публичен регистър и категоризация на спортните обекти и съоръжения стопанисвани от ОП „Спорт – Варна“, съгласно спортната им функционалност:
Спортните клубове на територията на община Варна ползват предимно спортна база - общинска собственост, която се предоставя безвъзмездно или срещу наем съгласно „Наредба за реда и условията за безвъзмездно и възмездно ползване на спортните обекти и съоръжения, собственост на Община Варна, предоставени за управление на ОП „Спорт– Варна”.
Спортни клубове със сключени действащи договори за безвъзмездно ползване на общинска спортната база по график:
"Централен полицейски карате джу джицу клуб"
Многоспортов клуб “Вокил"
Боксов клуб “Ивайло Маринов"
Спортни клубове ползващи общинска спортната база, срещу заплащане:
ОСК „Аспарухов парк“
Друга значима територия за насърчаване на физическата и спортната активност на населението са спортните салони и открити фитнес площадки в училищата, детските градини, както и изградените модерни фитнес площадки, разположени край велоалеята в северната част на Морската градина.
I.2.2. Финансово осигуряване
Финансовите средства в анализирания програмен период за реализиране на физическата и двигателна активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност в община Варна се осигуряват:
- от консолидирания годишен бюджет на Община Варна;
- при участие в международни програми и проекти за ползване на финансови средства от фондовете на Европейския съюз и други организации;
- по европейски и национални проекти на неправителствени организации свързани с физическото възпитание и спорта;
- от дарения от физически и юридически лица и др.
Финансовите средства по годишни отчети на Програма „Спорт“ от бюджета на Община Варна за периода
Година |
Лева |
Целево подпомагане на СК в лева |
Брой клубове |
Спортни прояви |
2018 |
1 386 000 |
450 000 |
72 |
165 |
2019 |
2 045 473 |
450 000 |
74 |
180 |
2020 |
1 204 927 |
450 000 |
81 |
100 |
2021 |
1 686 662 |
500 000 |
87 |
110 |
2022 |
1 569 385 |
450 000 |
77 |
180 |
2023 |
2 413 517 |
960 000 |
77 |
195 |
Справка за разходите за спортни дейности, спортна инфраструктура и социален туризъм по години |
|||||||
Разходи за местна дейност д.714 "Спортни бази за спорт за всички" |
Отчет 31.12.2018г. |
Отчет 31.12.2019г. |
Отчет 31.12.2020г. |
Отчет 31.12.2021г. |
Отчет 31.12.2022г. |
Отчет 31.12.2023г. |
Общ Бюджет 2024г. |
Всичко разходи за спорт, в т.ч.: |
6 054 019 |
14 320 416 |
14 447 851 |
8 969 801 |
12 282 448 |
11 552 718 |
11 676626 |
Програма “Спорт“ |
1 386 373 |
2 045 473 |
1 204 927 |
1 686 662 |
1 569 385 |
2 413 517 |
2 118 500 |
Програма за спортно туристическа дейност |
21 000 |
18 000 |
18 000 |
17 000 |
23 500 |
28 379 |
30 000 |
ОП "Спорт - Варна" |
4 389 584 |
5 293 359 |
4 889 166 |
6 418 223 |
8 211 553 |
8 927 223 |
9 418 976 |
Дирекция + капиталови разходи за спортна инфраструктура
|
257 062 |
6 963 584 |
8 335 758 |
847 916 |
2 478 010 |
183 599 |
109 150 |
Разпределянето на финансовите средства по програми „Спорт” и „Социален туризъм”, както и ползването на общинската спортна инфраструктура се осъществява съгласно нормативни документи, приети от Общински съвет – Варна:
В областта на финансирането се прилага механизъм на програмно-проектния подход за финансиране на дейности по годишни програми. Една от целите в предходната Стратегия 2018–2022 г. е системно увеличаване на средствата за спортни дейности, което се предвижда и през новия програмен период 2025-2030 г.
I.2.3. Кадрово осигуряване
Кадровото осигуряване на системата на физическото възпитание и спорта обхваща широк кръг от спортни специалисти и доброволци, съобразно нуждите и спецификите на съответната предметна област. Тяхната работа може да съдържа педагогическа дейност; учебно-тренировъчен процес; предоставяне на спортни услуги; управление, координиране и администриране на структури, програми, събития; съдийстване, анализи и методики; доброволчески активности и други обслужващи дейности.
В община Варна функционират специализираните административни структури Дирекция „Спорт“ и ОП „Спорт - Варна“, които активно подпомагани от Обществения съвет по спорт, ведомствените спортни организации, неправителствени спортни организации (НПО) и други частни спортни сдружения и клубове, организират и управляват дейностите свързани с физическата активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност на населението в община Варна.
Дирекция „Спорт“ реализира политики в областта на спорта в Община Варна в следните направления: спорт за учащи - деца и младежи в предучилищни, начални, основни, средни и висши училища, спорт за граждани – работнически/ведомствен спорт и спорт за всички, спорт за високи постижения, спорт за хора със специални потребности, спорт за ветерани и социален туризъм, посредством използване на общински спортни обекти и съоръжения.
Дейността на дирекция „Спорт“ е съобразена с действащата правно-нормативна база, като Закон за физическото възпитание и спорта; Националната стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта 2012-2022; Стратегията за развитие на физическото възпитание и спорта в Община Варна за периода 2018-2022 и др.
Кадрова и организационна структура на дирекция „Спорт“ към община Варна:
Длъжностно наименование |
численост |
Директор |
1 |
Главен експерт "Спортни дейности" |
1 |
Главен експерт "Спортни клубове" |
1 |
Главен експерт "Спортни дейности, ученически и студентски спорт" |
1 |
Главен счетоводител |
1 |
Старши счетоводител |
1 |
Старши експерт "Спортни дейности" |
1 |
Главен специалист "Спортни дейности" |
1 |
Младши експерт "Ученически и студентски спорт" |
1 |
Старши експерт "Спортни дейности за ветерани, хора със специални нужди и социален туризъм" |
1 |
Изпълнител "Поддръжка" |
1 |
Обща численост на дирекция „Спорт“: |
11 щ. бр. |
ОП „Спорт-Варна“ е специализирано звено на община Варна за управление на общинската спортна инфраструктура с предмет на дейност:
Кадрова и организационна структура на ОП „Спорт – Варна“:
1.Управление
Длъжностно наименование |
численост |
Директор |
1 |
Заместник - директор |
1 |
Гл. счетоводител |
1 |
Счетоводител |
3 |
Счетоводител, касиер |
1 |
Служител човешки ресурси |
1 |
Служител човешки ресурси, касиер |
1 |
|
9 щ. бр. |
2.Звено „Поддръжка” – обслужващо всички спортни бази
Длъжностно наименование |
численост |
Водопроводчик |
1 |
Електромонтьор |
1 |
Домакин |
2 |
Домакин, шофьор |
1 |
|
5 щ. бр. |
3.Плувен Комплекс „Приморски”
Длъжностно наименование |
численост |
Организатор, ПК „Приморски” |
1 |
Организатор техническа поддръжка |
1 |
Технически сътрудник |
1 |
Лаборант - химик |
1 |
Кинезитерапевт |
1 |
Фитнес инструктор |
3 |
Касиер |
3 |
Спасител |
18 |
Огняр |
4 |
Помпиер |
4 |
Хигиенист |
12 |
Служител информация |
11 |
Работник, гардероб |
11 |
Работник поддръжка спортни съоръжения |
1 |
|
72 щ. бр. |
4.СК „Простор”
Длъжностно наименование |
Численост |
Организатор |
1 |
Огняр |
2 |
Масажист |
1 |
Хигиенист |
5 |
|
9 щ. бр. |
5.Конна база
Длъжностно наименование |
Численост |
Организатор |
1 |
Общ работник |
1 |
|
2 щ. бр. |
6.СК „Локомотив”
Длъжностно наименование |
Численост |
Организатор |
1 |
Хигиенист |
8 |
|
9 щ. бр. |
7.Плувен басейн „Делфини”
Длъжностно наименование |
численост |
Организатор |
1 |
Касиер |
3 |
Спасител |
3 |
Помпиер |
2 |
Хигиенист |
3 |
|
12 щ. бр. |
8.Тенискортове „Чайка”
Длъжностно наименование |
численост |
Организатор |
1 |
Касиер |
1 |
РПСС |
1 |
Общ работник |
2 |
|
5 щ. бр. |
9.Юнашки салон
Длъжностно наименование |
численост |
Организатор |
1 |
Служител информация |
2 |
Хигиенист |
2 |
|
5 щ. бр. |
10.Спортно-развлекателни съоръжения
Длъжностно наименование |
численост |
Общ работник |
4 |
Работник, гардероб |
2 |
Хигиенист |
8 |
Водач ледообработваща машина |
2 |
Инструктор спортен |
1 |
Касиер |
5 |
Медицинска сестра |
1 |
Озеленител |
1 |
Организатор спортен обект |
8 |
Пазач |
2 |
Шлосер |
1 |
Дърводелец |
1 |
Работник озеленяване |
2 |
Служител информация |
21 |
|
59 щ. бр. |
|
|
Обща численост на ОП „Спорт – Варна“: |
187 щ. бр. |
Обществения съвет по спорт към Кмета на Община Варна функционира на доброволен принцип като консултативно звено в състав: председател, двама заместник председатели, секретар и членове, който има съвещателни и консултативни функции на административните общински органи. През програмния период, на проведените заседания са дадени предложения по стратегически въпроси, свързани с актуализирането на нормативната уредба и управлението на общинската инфраструктура.
I.3. Международна спортна дейност
За периода на предходната стратегия община Варна значително активизира контактите и работата си с побратимените градове, партньори от страните членки на Европейския съюз и други международни организации за практическа реализация на подписаните договори за сътрудничество в сферата на физическото възпитание и спорта. Активизирана е международната дейност в сферата на двустранното сътрудничество и с редица градове от страни извън Европейския съюз, като се увеличава броят на подписаните двустранни споразумения и меморандуми за сътрудничество в областта на спорта и други дейности.
I.4. SWOT анализ на силни и слаби страни – проблеми, предизвикателства и възможности за развитие на процесите и механизмите за организация и управление на физическата активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност за периода 2018-2023 г.
СИЛНИ СТРАНИ |
СЛАБИ СТРАНИ |
· Действаща нормативна уредба, отговаряща на националните и международни стандарти. · Разгърната мрежа от спортни обекти във всички райони на общината, осигуряваща възможност за относително широк достъп на граждани. · Ежегодно подпомагане от бюджета на община Варна на около 80 спортни клуба за развиване спортно-тренировъчна дейност, физическото възпитание и спорта. · Годишно Дирекция „Спорт“ подпомага финансово и логистично над 150 целеви спортни прояви, като участие в тях вземат около 30 000 души на годишна база. · Нарастване броя на учениците участващи в спортни прояви. През програмния период за всяка учебна година се включват около 50 варненски училища в Ученическите игри. Ежегодно в състезанията участват около 3000 варненски ученици. · Изградена политика за подпомагане на спорт за ветерани и хора със специални потребности.
|
· Необходимост от модернизация на общинската спортно-материална база. · Недостатъчен брой плувни басейни за покриване на капацитета от желаещи граждани и спортни клубове. · Недостатъчен брой тенис кортове и липса на закрити общински кортове. · Липса на общински футболен терен със стандартни размери за футбол 11, съгласно Правилата на играта футбол и с необходимите съоръжения. · Липса на общинска база за водно-ветроходни спортове. · Липса на стадион за плажни спортове. · Недостатъчна спортна и леглова база в Спортно училище „Г. Бенковски“ · Недостатъчно модернизирана материална база в училищата, стимулираща интереса на учениците за двигателна активност. · Недостатъчна медийна активност за отразяване на спортните прояви и събития организирани от община Варна. · Единичните спортни прояви от рода на щафетни обиколки, спортни празници, дни на активно ходене, кросови бягания и други не решават големия проблем за системното и масово практикуване на физическите упражнения и спорт в ежедневието на гражданите. · Общинско предприятие „Спорт-Варна“ следва по-активно да популяризира възможностите за ползване на общинските бази. · Недостатъчно висококвалифицирани специалисти в областта на спорта и мениджмънта на спортни обекти и съоръжения. · Необходимост от по-добро под-държане, обновяване и адаптиране на общинската спортна база.
|
НЕБЛАГОПРИЯТНИ ЯВЛЕНИЯ |
ВЪЗМОЖНИ РЕШЕНИЯ |
· Ненавремени действия за подобряване и поддържане на спортната инфраструктура за елитен спорт, спорт за всички и спорт в свободното време. · Увеличаване броя на деца, младежи и възрастни с наднормено тегло и здравословни проблеми. · Не достатъчно голям обхват на спортните активности и програми според интересите на деца, младежи, възрастни. · Ограничаване или намаляване на бюджетните средства за спортни дейности и спортни бази. · Не достатъчно добра комуникация между отговорните институции и организации в областта на спорта и здравеопазването. |
· Стимулиране и мотивиране за двигателна активност и спорт, което води до подобряване здравословното състояние на хората, като им осигурява индивидуално и колективно развлечение и дава допълнителна възможност да опознаят околната среда. · Подобряване комуникацията между Община Варна и държавни институции и частни учреждения, училища, университети, граждански организации, спортни клубове, туристически дружества и други структури ангажирани със спортна дейност. · Поддържане на функционално годна и достъпна общинска спортна инфраструктура за практикуване на физически упражнения и спорт с професионално управление на същата. · Координиране и взаимодействие при планирането и провеждането на различните спортни прояви от всички участващи страни. · Активно популяризиране на събитията чрез средствата за масова информация и социалните мрежи. · Повишаване квалификацията и организационните качества на кадрите менажиращи спортната дейност. · Засилване на сътрудничеството на международно и национално ниво в областта на спорта. · Трансфер на добри практики от национален и международен мащаб в управлението на спортните дейности и спортните бази. · Обвързване на спорта с туристическата дейност на общината с цел повишаване на икономическите ползи. · Запазване на устойчивия ръст на бюджета на Община Варна за спортна дейности.
|
Според плана за интегрирано развитие на община Варна 2021-2027 г. община Варна е най-големият икономически център в Северна България, разположен в източната част на Варненска област, върху площ от 237,5 кв. км. В общината има обособени 5 градски района: “Одесос”, “Приморски”, “Младост”, “Владислав Варненчик” и “Аспарухово” и 5 кметства: Тополи, Каменар, Казашко, Звездица и Константиново.
Населението на община Варна, по данни на НСИ, към 31.12.2023 г., наброява 365995 души, от които 174488 мъже и 191507 жени, като за периода 2020-2023г. е регистрирано повишение с 24479 души (в абсолютни стойности от 341516 души към 31.12.2020 г. на 365995 души към 31.12.2023г.) или средно с по 8159 души на година. Това показва една устойчива тенденция на повишение на жителите на общината. (справка: https://www.nsi.bg/bg/content/)
Паралелно с нарастващия брой на населението, гъстотата в град Варна остава изключително висока – 1700 души на кв. км. Високата стойност на показателя говори за пренаселеност на територията и голяма концентрация на човешки ресурси. Тези данни са показателни за значението на града като притегателен център на населението, както на територията на Общината, така и за самата област. Пренаселването на някои местности създава редица проблеми и изисква адекватни мерки от страна на общинската администрация.
По данни на НСИ, към 31.12.2023 г. под трудоспособна възраст са 58358, от които 29971 мъже и 28387 жени, а над трудоспособна възраст са 83571, съответно 30099 мъже и 53472 жени.
Характерен е високият дял на групата от 15 до 64 години в трудоспособна възраст 224066, от които 114418 са мъже и 109648 жени. От тази група се формира основно и трудовият потенциал, като най-значителен е броят на населението от 20 до 44 години. Прави впечатление и високият дял на населението над 70 години, което се увеличава за разглеждания период.
Според горепосочените данни високия процент от населението, живеещо в град Варна, е в трудоспособна възраст, което се дължи на факта, че градът е икономически център и възможностите за професионална реализация са по-големи.
В този аспект Стратегията трябва да бъде в съответствие с установените демографски реалности в община Варна и прогнозите за техните промени в следващото десетилетие. Всичко това изисква да се вземе под внимание динамиката на развитие на демографските процеси и тенденции, регистрирани при последното преброяване на населението на България извършено от НСИ. (https://nsi.bg/sites/default/files/files/pressreleases/Census2021_population.pdf)
Очертаните тенденции предполагат отчитане на спецификите в социално-демографската структура на община Варна, както и нуждите, мотивацията, психологическите нагласи и икономическите възможности при планирането и реализирането на целенасочени мерки, дейности, програми и инвестиционни планове на спортна тематика.
II.2. Организиран спорт в системата на физическото възпитание и спорта – образователни институции (училища и университети), детско-юношески спорт (ДЮС), ведомствени организации (МВР, МО, Работнически състезания и др.)
По информация от РУО-Варна за спортни дейности и състояние на физическото възпитание по училищата през изминалия програмен период могат да се изведат няколко значими момента:
Община Варна чрез дирекция „Спорт“ стимулира участието на ученици в различни прояви за деца с организирането на разнообразни събития и двигателни активности заложени в спортния календар на общината. Освен това община Варна активно подпомага участието на ученически отбори в национални и международни престижни европейски и световни спортни форуми.
ЦПЛР-ОДК е център за личностно развитие на децата и учениците от Варна, където се изгражда тяхната нравствена, правна, научна, познавателна, естетическа, физическа, здравна и психологична култура, развива се творческото им мислене и способности, изграждат се трудови умения, навици и професионални интереси и се развиват дейности в направление спорт в школа „Млад огнеборец“, школа „Футбол“ и школа „Хандбал“.
ДЮС е неразделна част от спорта в училищата, детско-юношеските спортни школи и спортните клубове, като стратегически резерв (източник на спортни таланти) за елитния спорт. На практика това обхваща специализирана система от структури, способи и форми за откриване и насочване към организирани занимания с даден спорт с цел реализиране на спортен талант, придобиване на спортни знания, развиване на способности и личностно усъвършенстване, спортно израстване и постигане на спортни резултати на всички нива.
През анализирания период се формира тенденция за намаляване броя на желаещите да се занимават активно с традиционните спортове, предлагани под организирана форма от клубове и федерации. Те все повече престават да бъдат алтернатива за получаване на социален статус, признание и индивидуален икономически просперитет. Сред предпочитаните двигателни активности са най-вече „градски” тип атрактивни, нови физически дейности и отделни дисциплини, както и други различни начини за прекарване на свободното време за развлечение.
От друга страна практикуването на редица спортове се обвързва с разполагане на значителни финансови средства и неравнопоставени шансове за достъп до клубове, специалисти, обучение и места, при което икономическите възможности на родителите се превръщат в ключов фактор при избора на спорт.
Анализът показва, че организираните форми на спортуване в рамките на спортни клубове се оказват подходящи най-вече за деца и ученици с изявени възможности. Изводът е, че стратегически целесъобразно е община Варна да продължи да подпомага ДЮС, чрез целенасочено програмно финансиране дейността на спортни клубове, школи и организации сред тези ключови групи.
На територията на община Варна функционират 6 висши училища. Всички те се ръководят при организацията и провеждането на заниманията по физическо възпитание и спорт от ЗФВС, който регламентира редица значими действия и същевременно формира задължителни определени казуси в учебните програми, като:
В програмите по дисциплината „Физическо възпитание и спорт“ във Висшите училища са включени спортовете лека атлетика, баскетбол, волейбол, футбол, тенис, тенис на маса, плуване, гребане и ветроходство, бойни спортове и лична защита, танци, фитнес и др. според възможностите на спортните комплекси и наличните спортно-материални ресурси на съответното Висше училище. В извън-аудиторните занимания са осигурени часове за туристически походи, спортни активности и часове за провеждане на тренировъчни занимания на представителните отбори на университетите за участие в национални и международни спортни прояви.
По време на Covid-пандемията през 2020 г. съвместно с Дирекция „Спорт“ към Община Варна ИУ-Варна стартира разработването на „Модел за изграждане на онлайн ресурси насочени към двигателна активност и спорт сред ученици и студенти, както в учебния процес, така и в домашни условия”. Разработени бяха методически насоки от експерти в шест спортни направления - фитнес, тенис на маса, баскетбол, волейбол, балет и йога на базата на което се изготви първата цялостна онлайн програма на български език за самоподготовка за изпит по предмета „физическо възпитание“, което е първият такъв проект на територията на България. Дейностите бяха обвързани с обогатяване на спортния календар при ученици и студенти, чрез спортни събития в извънучебно време, като „функционални тренировки“, стрийтбол, зумба, каланетика, йога и др.
Студентите от Висшите училища участват в организирания ежегоден спортен календар на Община Варна чрез спортните събития във „Варненска универсиада“, „Купа 8 декември“, регата „Трети март”, международен Лекоатлетически маратон „Варна“, традиционен плувен маратон „Галата - Варна“ и други спортни прояви, а в национален план в шампионатите на Асоциацията за университетски спорт „Академик“ (АУСА).
Задълбочаването на сътрудничеството на Висшите училища с администрацията на община Варна в областта на спорта, научните изследвания, педагогическите практики, финансиране и пространствено развитие на спортната инфраструктура, е фактор за подобряване на общественото здраве на младите хора и създаване на условия за развитие на спорта за всички.
Дейностите по планиране, организиране, провеждане, контрол и отчитане на физическата подготовка на служителите в МВР се изпълняват съгласно Специализирана методика №.Із-453/21.03.2007 г. за обучение и контрол на служителите в МВР по физическа подготовка.
Спортната дейност на правоприлагащите органи от МВР се осъществява и ръководи от Спортната асоциация на МВР, която е многоспортова федерация. ЦБПС-МВР и СА-МВР изготвят спортни програми, които се утвърждават от Министъра на вътрешните работи или съответния заместник – министър, съобразно възложените му функции по управление. Основна част от дейността й заемат състезанията по стрелба, полицейска лична защита и карате, приложно ориентиране, биатлон и плуване, тъй като това са спортовете с приложна насоченост в дейността на МВР. Други спортове, включвани в спортния календар, са насочените към общо физическо въздействие и рекреация – ски, крос, тенис, тенис на маса, шахмат, волейбол и футбол.
Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” гр. Варна (РДПБЗН- Варна), школа „Огнеборец” към ЦПЛР ОДК – община Варна и Спортен клуб по пожароприложен спорт – град Варна (СК ППС - Варна) използват активно предоставената тренировъчна пожарникарска кула на общински спортен комплекс „Локомотив”. Прилежащата писта към стадиона се използва при организиране и провеждане на тренировки и състезания по пожароприложен спорт. Ежегодно от 10 години РДПБЗН – Варна и СК ППС – Варна организират и провеждат съвместно с община Варна международният клубен турнир по пожароприложен спорт за купа „ОДЕСОС”. Основни цели на СК ППС - ВАРНА са популяризиране на Пожароприложния спорт и създаване на положително отношение на младите към заниманията със спорт. Дейностите на организацията са насочени към развитието на младите хора чрез насърчаване на тяхната двигателна активност, лидерство и умения в следните направления:
Физическата подготовка на военнослужещите от Военноморските сили е организирана и се провежда в съответствие с Ръководство по физическа подготовка и организиране на спортната дейност във Въоръжените сили на Република България №ОХ-370 от 02.05.2018 г. на министъра на отбраната. Военните формирования имат създадени спортни клубове по ЗЮЛНЦ, които членуват в Национална военна спортна федерация. Военните спортни клубове участват в държавния и в международния спортен календар по линия на Международния съвет за военен спорт (CISM). Приоритет в него имат военно-приложните спортове, свързани с повишаване на бойната готовност на военнослужещите от Въоръжените сили.
В държавните военни шампионати най-популярните спортове са лека атлетика, стрелба, футбол, ориентиране, тенис на маса, тенис, плуване, ски бягане, ски ориентиране, ски алпийски дисциплини, баскетбол 3х3, планинско бягане, маратон, волейбол и др.
Военнослужещите от ВМС участват ежегодно в спортни мероприятия съвместно с Община Варна:
ВМС и занапред заявяват подкрепата си за спорта в община Варна и всичките му форми на изява, които подобряват здравето и устойчивостта на организма.
Работнически клуб “Спорт и здраве-Варна 2016” съвместно с община Варна и Българска работническа федерация “Спорт и здраве” провеждат ежегодно открити работнически спортни игри за купата на община Варна по различни видове спорт - мини футбол, волейбол, плажен волейбол, плажен тенис, баскетбол /стрийтбол, дартс и др.
II.3. Спорт за всички - физическо възпитание, двигателна активност и спорт в свободното време
Физическото възпитание, като социално явление е свързано с развитието на двигателните способности и възпитаването на морално-волеви качества за постигане на високо ниво на физическа дееспособност. Заниманията с физически упражнения и спортни активности в свободното време са приоритетно направление не само на държавната, но и на общинската политика на община Варна за повишаване на физическата годност на хората, снемане на психическото напрежение и утвърждаване на здравословен начин на живот. На общинско ниво са разработени и създадени организационни мероприятия за изпълнение на програми за развитие на физическата и спортна активност по годишния спортен календар. Тенденция е при тяхното разработване и реализиране е участието на местните спортни клубове с определени програмни форми на атрактивни спортни активности, на извънкласни спортни дейности и ученически игри по целеви програми. Голяма част от планираните дейности са спортни събития, които имат предимно демонстративен и рекламен характер. Необходимо е да се въведат критерии и показатели за оценка на тяхната ефективност по отношение на реализацията на социалните въздействия.
II.4. Спорт за високи постижения (СВП) – спортни клубове и сдружения
Спорт за високи постижения е значимо социално и икономическо явление, предоставяйки възможности за глобално признание и свързване с останалия свят, а спортният успех често се асоциира с усещане за национална гордост. По различни причини – целева държавна и общинска политика, изградени традиции и актуализираща се приемственост, СВП може да бъде определен и като сравнително добре структуриран и продължаващ развитието сектор от националната система за развитие на спорта и двигателните активности.
Община Варна подпомага спорта за високи постижения чрез различни механизми:
В регионален мащаб на територията на община Варна е ситуирано Спортно училище „Георги Бенковски“– Варна. В своята над 50-годишна история Спортно училище „Георги Бенковски“– Варна се е доказало като център за подготовка и изграждане на висококвалифицирани състезатели спечелили олимпийски, световни и европейски титли и призови места от международни и национални спортни форуми.
II.5. Международна спортна дейност
Една от целите на общинската спортна политика е продължаване усилията по отношение увеличаването на възможностите за европейско финансиране посредством участието на експерти от община Варна и спортните клубове в тематичните работни групи за разработване на стратегическите документи за периода 2025-2030 г., финансирани от Европейския съюз, както и изпълнение на клаузите по сключените споразумения за партньорство и програми с побратимени градове и градовете-партньори: Дордрехт, Нидерландия; Департамент Нор, Франция; Марсилия, Франция; Рощок, Германия; Район Аймсбютел, Хамбург, Германия; Град Турку, Финландия; Алборг, Дания; Генуа, Италия; Малмьо, Швеция; Харков, Украйна; Одеса, Украйна; Киев, Украйна; Кобулети, Грузия; Сюлеймания, Ирак; Гянджа, Азербайджан и др.
Предвижда се участие на експерти на общината в различни европейски инициативи и програми за финансиране, в които се подпомага развитието на спорта, спортната индустрия и здравословния начин на живот с иновативни и устойчиви решения на предизвикателствата на регионалното развитие, като Програми Еразъм+, Interreg Europa 2021-2027, Инициативата SHARE 2.0 (2018-2023), програма Interreg Euro-MED и др.
II.6. Спортно-туристическа дейност
Община Варна продължава политики за финансово подпомагане на спортно-туристически дружества, като включва дейности за координиране действията при формирането и маркетинга на туристическия продукт и информационното обслужване на туристите, по разработване и реализиране на инициативи и проекти в областта на туризма, както и други специфични активности за развитието на спортно-туристическата дейност с туристически събития - общински туристически походи, спортно-туристически поход по повод Деня на Независимостта, туристически коло-поход до съседна държава, туристическо ски рали, ученически спортни празници, участие на туристически хорове в традиционния песен-събор „Песните на България“, Световен ден на ходенето и други активности.
II.7. Адаптирана физическа култура, физическо възпитание, двигателна активност и спортни дейности за деца със специални образователни потребности, ветерани и хора със специални потребности
Спортът за хора със специални потребности е една от дейностите, в които Община Варна заслужено има голям принос. Вниманието към хората в риск от изолация по здравословни причини създава облика на общината като публична власт, която е искрено и сериозно загрижена за цялото население на обхванатата територия. В програма „Спорт“ ежегодно се предвижда целево залагане на финансови средства за подпомагането на спортни клубове за хора със специални потребности по различни видове спорт. Основната цел е осигуряване на достъпност на местата за двигателна активност и всички дейности на клубове и НПО с включването на все повече хора със специални потребности в спортния и социалния живот на Варна.
Спортът за ветерани има установени традиции в Община Варна. На територията на Общината развиват дейност 8 клуба в различни спортове за ветерани. Традиционни са турнирите за ветерани с международно участие по тенис на маса, лека атлетика, баскетбол, волейбол, плуване, ръгби. Спортистите ветерани от гр. Варна участват и в много национални турнири и първенства, като завоюват призови места. Специално внимание заслужават и ежегодните международни турнири по баскетбол на колички и тенис на маса, в които вземат участие много изтъкнати паралимпийци от страната и чужбина.
III. Стратегически цели на Стратегия 2025-2030 - визия, принципи, мотиви, действия и мерки за реализация
Изведените стратегически цели на системата за физическо възпитание, спорт и спортно-туристическа дейност в община Варна и принципни постановки са съобразени с регламентираните законови правомощия и механизми за реализиране на държавната политика в областта на спорта, социалните, икономически, демографски и културни особености на населението.
III.1. Визия
Максимално широк обхват от граждани на община Варна да подобрят своя здравен статус и качество на живот чрез осъзната промяна в отношението и културата на практикуване на физически активности и спортни дейности. Тези общи усилия и стремежи за личностно и обществено развитие ще бъдат подпомогнати от активна общинска политика за подобряване на условията и насърчаване развитието на физическата и спортната активност в зависимост от потребностите, възможностите и желанията на отделния човек. Същевременно ще продължи подкрепата за финансово подпомагане на спортните клубове и отдаване на общински спортни обекти за подготовка на елитни спортисти и успешното им представяне на национални и международни спортни форуми, като неотменна част от усилията на община Варна.
III.2. Основни принципи
Стратегията се изгражда и функционира върху основава на следните принципи:
III.3. Стратегически цели, мотиви, мерки и индикатори за проследяване на въздействия
Формулираните стратегически цели и свързаните с тях приоритетни дейности за реализация се базират на интегриран подход, изискващ обвързването им с различни като вид и насоченост ресурси. По този начин всяко от стратегическите направления се основава на комбинация от ресурси. Проследяването на въздействията от реализираните политики и дейности стъпва на съответните индикатори, които са разделени на две групи. Първата група включва индикатори с налични базови стойности от съществуващ източник, а във втората група са индикатори, за които е необходимо системно, целево събиране на данни през периода на реализация на Стратегия 2025-2030.
Стратегическа цел №1:
Създаване на условия за насърчаване към двигателна активност, практикуване на спорт и спортно-туристически дейности на хората от всички социални и възрастови групи от населението за подобряване на здравословното състояние, качеството на живот, социализация и личностно развитие.
Мотиви и необходимост:
Целенасочените занимания с физически дейности и спорт се разглеждат като част от устойчивото човешко развитие – качество на живот, развитие на човешки потенциал, справяне със социалното изключване, подобряване на достъпа до услуги и възможности, опазване на околната среда. Многообразието от физически упражнения, спортни занимания и спортно-туристически дейности с различен потенциал генерират специфични по характер и насоченост ползи, които пряко влияят за подобряване на здравния статус и социализацията на отделната личност в обществото.
Осигуряването на адекватна среда и възможности за двигателна активност и практикуване на спорт се явява един от основните елементи от стратегическите мерки за формиране на трайни навици в поведението за подобряване качеството на живот посредством поддържане на добро физическо и психическо здраве, превенция и социална активност на хората от различните социално-възрастови групи.
Усилията за насърчаване на физическата активност и заниманията със спорт са комплексен социален проблем, при който мотивацията на хората да бъдат по-активни следва да се промотира не само от всички отговорни държавни и общински институции, отговорни за организацията и управлението на този процес, но и от неправителствения сектор, обществени организации, отделните членове на нашето общество и от изтъкнати наши спортисти и спортни специалисти.
Мерки за изпълнение:
Индикатори за проследяване на въздействия
Индикатори с налични базови стойности или с целево събиране на данни – дял от населението по години, което практикува двигателна активност и/или спортни занимания в свързани с този род дейност условия (брой пъти седмично); дял от населението, които никога не са спортували; дял от населението с наднормено тегло или затлъстяване (ИТМ - индекс телесна маса) и др. чрез периодичен мониторинг.
Стратегическа цел №2:
Подобряване на физическата и двигателна активност, здравословното състояние, развитието на спортния талант на деца, ученици и студенти чрез осигуряване на възможности за равнопоставен достъп до качествена спортна база, квалифицирани специалисти, системно спортуване и изяви.
Мотиви и необходимост:
Пълноценното личностно развитие на всеки човек е неразривно свързано с изграждане от най-ранна възраст на трайни нагласи и навици за спортуване и всекидневен двигателен режим. Подкрепата и инвестирането в създаване на условия за формиране на отношение и култура на поведение на децата, учениците и студентите към двигателна активност, наред с развитието на детско-юношеския и студентски спорт, са едни от водещите приоритети в социалната и спортната политика. Детско-юношеският спорт е неразделна част от спорта в училище и служи като стратегически резерв за спорта за високи постижения. На практика това обхваща специализирана система от структури, способи и форми за откриване и насочване към организирани занимания с даден спорт с цел откриване и реализиране на спортен талант, придобиване на спортни знания, развиване на способности и личностно усъвършенстване, спортно израстване и мерки за закрила на деца с изявени дарби в областта на спорта.
Научнообоснован факт е, че обездвижването, зависимостта от системна употреба на тютюневи изделия, нездравословни храни и напитки, алкохолни и наркотични субстанции са сред водещите рискови фактори за здравето за всеки организъм. Все повече тенденцията ще бъде подпомагане с публични средства на проекти, в които спортът е съчетан с дейности от други области – здравно образование, неформално обучение, доброволчество, култура, изкуство, екология, туризъм, двигателна активност, здравословно хранене, нови форми на извънкласни и извънучилищни дейности, социална и образователна интеграция на деца, ученици и студенти от уязвими групи.
Мерки за изпълнение:
Индикатори за проследяване на въздействия
Индикатори с налични базови стойности или с целево събиране на данни – брой деца с наднормено тегло или затлъстяване (ИТМ - индекс телесна маса); Брой деца и учащи, обхванати от бюджетно финансирани програми и инициативи за здравословен начин на живот и подкрепа на личностното развитие; Функциониращ Център за подкрепа на личностното развитие – ОДК-Варна, предлагащ спортни занимания за подрастващи през свободното време; брой обхванати деца и ученици; брой реализирани събития за ученици, брой треньори и спортни специалисти, предоставящи спортни услуги.
Стратегическа цел №3:
Осигуряване на комплекс от условия, средства и възможности за високоефективен тренировъчен и състезателен процес за реализиране потенциала на елитните спортисти от спортните клубове на територията на община Варна.
Мотиви и необходимост:
Спортът за високи постижения отдавна се е превърнал в значимо социално и икономическо явление, предоставяйки възможности за глобално признание и свързване с останалия свят, а спортният успех често се асоциира с усещане за национална гордост. Приоритетите на община Варна в развитието на СВП са насочени към осигуряване на качествена среда и условия за подготовка и завоюване на успехи в условията на непрестанно нарастваща конкуренция, засилваща се тенденция към ранна специализация и обособяване на т.нар. „елити” в редица спортове. Основните начини за постигането на търсените ефекти са реализацията на нормативните общински документи, разработване и внедряване на нови, научно обосновани средства за контрол и оценка на ефективността на използване на общинските спортни бази за тренировъчен процес. Сред ключовите мотиви за подкрепа на СВП от страна на общината могат да се откроят: повишаване на авторитета и престижа на общината и страната; национална гордост и културна идентичност; популяризиране на общината и страната като привлекателна спортна и туристическа дестинация; постигане на траен социален ефект сред подрастващите и мотивация за спортуване чрез широкото отразяване на постиженията на елитните спортисти и увеличена популярност на спорта.
В системата на СВП водещо място имат спортните клубове и федерациите като основа за развитие на високо спортно майсторство. Те създават необходимите условия за обхващане на по-широк контингент от спортисти с потенциал, които се подготвят в съответните спортни клубове. Усилията на община Варна ще са насочени в търсене на максимална удовлетвореност на спортно-тренировъчния процес на спортните клубове с финансови механизми по програмата за подпомагане на спорта за високи постижения.
Мерки за изпълнение:
Индикатори за проследяване на въздействия
Индикатори с налични базови стойности или с целево събиране на данни - брой картотекирани състезатели по възрастови групи в определен спорт; съотношение картотекирани/реално участващи в състезания от различен ранг; брой стимулирани треньори и елитни спортисти, съгласно Инструкцията за материално стимулиране на варненски спортисти, треньори и длъжностни лица; брой материално стимулирани елитни варненски спортисти, покрили условията за участие според съответната спортна федерация, даващи възможност за покриване квоти за участие в олимпийски игри, световни и европейски първенства.
Стратегическа цел №4:
Създаване на оптимални условия за достъп до общинските спортни обекти и съоръжения чрез тяхното изграждане, модернизация, поддържане и управление в съответствие с утвърдените стандарти.
Мотиви и необходимост:
Един от ключовите фактори за създаване на мотивация и стимулиране на спортната активност сред хората са инвестициите в спортна инфраструктура, в т.ч. поддържане и развитие на спортни обекти и съоръжения, паркови пространства, туристически зони и трасета, велоалеи – по местоживеене, в кварталите, в училищата, в общински градски зони и места за отдих. Осигуряването на адекватна инфраструктурна среда и условия за физически дейности, спортуване, тренировъчен процес и състезания се явява неразделна част от социална политика на община Варна. Нормативната уредба за израждане, управление и ползване на спортни бази следва да насърчава инвеститорите за дългосрочно публично-частно партньорство, но и да дава възможност на спортните организации да се включват активно в тяхното устойчиво поддържане, стопанисване и споделено ползване. Необходимо е активно включване на спортно-туристическата инфраструктура, разширяване възможностите за спортуване, рекреация и отдих чрез обогатяване на броя, качеството, физическата, социалната и финансова достъпност на спортните обекти и съоръжения.
Продължението на инвестиционната политика в това направление цели осигуряване на достатъчно като брой, качество и максимална достъпност на глава от населението на спортно-рекреационна инфраструктура, поддържайки баланс, при който социалното търсене да не изпреварва предлагането.
Постепенната и безусловна дигитализация на интегрирана информация за места и доставчици на услуги и възможности за спортуване в общината посредством развитието на онлайн навигаторите в уебстраниците на община Варна и спортните организации се явява важен инструмент за подобряване на информираността и достъпа на заинтересовани граждани и спортни клубове и организации.
Мерки за изпълнение:
Индикатори за проследяване на въздействия
Индикатори с налични базови стойности или с целево събиране на данни – Наличие на възможности (общински места и съоръжения) за практикуване на двигателна активност (% изразили положително мнение); дял на общинските спортни обекти и съоръжения, отговарящи на съответните стандарти за практикуване на вида спорт на определено ниво; новоизградена общинска спортна инфраструктура.
Стратегическа цел №5:
Създаване на оптимални условия за превенция срещу зависимости – стимуланти, наркотици, алкохолизъм, тютюнопушене, хазарт, електронни игри.
Мотиви и необходимост:
Зависимостите са сериозен и често срещан проблем в живота нa всеки юноша и младеж при сблъскване с трудности и проблеми - различни по мащаб, причини, структура и продължителност на действие. Освен провеждане на активности за подобряване информираността на лицата от тези рискови групи, които са податливи на развитие на различни зависимости, спортът и двигателните активности са ефикасно средство за справяне и преодоляване на предизвикателствата, пред които са изправени младите хора.
При високото спортно майсторство борбата срещу употребата на стимуланти в спорта е задължение на Република България по силата на подписаните и ратифицирани от страната Конвенция срещу употребата на допинг на Съвета на Европа и Допълнителен протокол към нея и Международна конвенция за борба с употребата на допинг в спорта /Конвенция на ЮНЕСКО/. Допингът се определя като наличие на едно или повече нарушения на антидопинговите правила, изложени в ЗФВС и наредбата за антидопинговата дейност.
Развиването на зависимости към употреба на стимуланти, наркотици, алкохолизъм, тютюнопушене, хазарт, електронни игри е в пълно противоречие с основния принцип в спорта за честна игра и представлява сериозна заплаха не само за спорта, но и за физическото и нравствено възпитание на подрастващите, общественото здраве и репутацията на Община Варна като утвърден спортен център.
Мерки за изпълнение:
Индикатори за проследяване на въздействия
Индикатори с налични базови стойности или с целево събиране на данни – Брой на кампании за превенции проведени от обучители; брой регистрирани случаи на пристрастяване към зависимости – стимуланти, наркотици, алкохолизъм, тютюнопушене, хазарт, електронни игри и потенциални нарушения на антидопинговите правила.
Стратегическа цел №6:
Създаване на оптимални условия за развитие на спорта за хора със специални потребности и спорт за ветерани
Мотиви и необходимост:
Включване на максимален брой на хора със специални потребности и ветерани в спортни активности и мероприятия, с основна цел повишаване на тяхната двигателна активност и най-вече на тяхната социална адаптация към активен обществен живот.
Мерки за изпълнение:
Индикатори за проследяване на въздействия
Индикатори с налични базови стойности или с целево събиране на данни – Брой отразени и реализирани събития за хора със специални потребности и ветерани по програма „Спорт“; Подобрена достъпност на спортната инфраструктура; брой организации занимаващи се с хора със специални потребности и ветерани.
Устойчивото практикуване на физически активности, спортни занимания и спортно-туристически дейности зависи от капацитета на ангажираните институции да създават и поддържат съответни възможности и условия, които се обуславят от целева държавна и общинска политика и дългосрочна инвестиционна стратегия. Постигането на адекватни равнища на съгласуване и координация във визии, стратегии, цели, политики, ресурси и действия на ангажираните с проблема организации и институции от обществения и частния сектор изисква прилагането на механизми за междуинституционално и междусекторно взаимодействие в процеса на изработване и осъществяване на държавната политика и дейностите в системата на физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност.
На тази основа формулираните стратегически цели, мерки и механизми за реализиране на общинската политика в областта на физическата и двигателна активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност са съобразени със социално-демографската структура на населението в общината.
Дирекция „Спорт“, дирекция „Образование и младежки дейности“, дирекция „Превенции“, дирекция „Здравеопазване“, дирекция „Социални дейности“, дирекция „Архитектура, градоустройство и устройствено планиране“, дирекция „Туризъм“, дирекция „Европейски и национални оперативни програми“, дирекция „Канцелария на кмета“, ОП „Спорт-Варна“ в координация с ПК „Младежки дейности и спорт“ към Общински съвет – Варна и Обществения съвет по спорт към кмета на община Варна са основни органи, които са първостепенно отговорни за осъществяване на организацията, управлението и цялостния контрол върху изпълнението на настоящата Стратегия за развитие на спорта, физическата активност, физическото възпитание и спортно-туристическата дейност 2025–2030.
Практическата дейност се основава на националното законодателство и общинската нормативна уредба, като е насочена към:
С цел проследяване на резулатите от изпълнението на заложените в Стратегия 2025-2030 цели, както и за установяване на нуждата от преразглеждане и корекции на предложените политики и мерки, се предвижда да бъде извършвана периодична оценка. Междинният преглед ще съдържа и анализ на индикаторите за проследяване на степента на изпълнение на заложените цели. В последната година на действие на Стратегията ще бъде изготвен мониторинг на изпълнението и оценка на степента на постигане на формулираните цели и приоритети, като това ще служи за база за анализ и планиране през следващия програмен период.
Финансовите средства за реализиране на Стратегия 2025-2030 ежегодно се осигуряват:
Реализацията и контрола на разходите ще бъде съпътствана от периодичен отчет за изпълнението на мерките и дейностите по отделните стратегически цели и приоритети, като информацията за това ще бъде публично достъпна и изготвяна от дирекция „Спорт“ към община Варна.
Дирекция „Спорт“ към община Варна, ОП „Спорт-Варна“, ПК „Младежки дейности и спорт“ към Общински съвет - Варна и Обществения съвет по спорт към кмета на община Варна са основните органи, които в своята дейност се ръководят от критерии за оценка на резултатите от изпълнението стратегическите цели и задачи на Стратегия 2025-2030:
В резултат на изпълнението на Стратегия за развитие на спорта, двигателната активност, физическото възпитание и спортно-туристическата дейност в община Варна 2025 - 2030, се очаква осигуряване на възможности за пълноценно развитие и активно участие на гражданите на територията на Община Варна в спортни активности и дейности в областта на физическата култура и реализирането на политики в областта не само на спорта, но и на други социално значими функции, като ефектът и въздействието ще бъде на всички равнища – общинско, областно и национално.
Източници на информация:
http://mpes.government.bg/Documents/Documents/Strategii/Strategia_2012-2022.pdf
https://nism.bg/bg/documents/nacionalni/bgstrategii?view=frontlist&catid[0]=45
https://www.mlsp.government.bg/uploads/1/national-agieng-strategy-2019-2030.pdf
https://www.strategy.bg/StrategicDocuments/View.aspx?lang=bg-BG&Id=1342
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013H1204(01)&from=EN
https://www.who.int/europe/initiatives/who-european-childhood-obesity-surveillance-initiative-(cosi)
Категории