нашите сайтове english

IX ТУРИЗЪМ

IX ТУРИЗЪМ

Туризмът е ключов икономически сектор за Община Варна през последните  100 и повече години. Усилията на общинската администрация са насочени към утвърждаването на Варна като целогодишна атрактивна и високо конкурентна туристическа дестинация съобразно със Закона за туризма - чл.60, ал.2  в следните направления:

-Реклама на туристическия продукт на общината, включително участие на туристически борси и изложения.

-Изграждане и функциониране на туристически информационни центрове и организация на информационното обслужване на туристите.

-Организиране на събития и мероприятия с местно и национално значение, които допринасят за развитието на туризма.

-Подобряване на качеството на услугите, предлагани в общинските туристически обекти

-Провеждане на проучвания, анализи и прогнози за развитието на туризма в общината

-Изграждане  и поддържане на инфраструктурата, обслужваща туризма на територията на общината, включително местните пътища до туристическите обекти.

-Взаимодействие и членство на общината в туристическите сдружения и в съответната организация за управление на туристическия район

По-добра реклама, активна презентация на дестинация Варна на международните туристически борси и изложения, активно взаимодействие с представителите на туристическия бранш - това са все задачи, по които Община Варна работи усилено през последните четири години за успешното развитие на туристическата индустрия в региона.

Участия в туристически изложения

2019г.

През 2019 г. Община Варна взе традиционно участие в международните туристически  изложения във Виена, Щутгарт, Истанбул, Тел Авив, Прага, Букурещ, Берлин, Москва, Киев, Минск, Екатеринбург, Баку, Дубай, Франкфурт, Париж, Варшава и Лондон. За първи път като дестинация Варна се представи на изложенията в Мадрид и Кишинев.

Съвместно с екип от дирекция „Спорт“ участвахме на изложението в София- „Ваканция и Спа“ със самостоятелен щанд с акцент „Варна-Европейски град на спорта“. Със самостоятелен щанд Община Варна се представи и на изложенията „Културен туризъм“ във Велико Търново,  „Уикенд Туризъм“ в Русе и в Смолян.

2020г.

През 2020 г. Община Варна взе участие в международните туристически  изложения във Виена, Щутгарт, Мадрид, Истанбул, Тел Авив, Букурещ, Кишинев и Мюнхен. За първи път като дестинация Варна се представи на изложението в Бърно. Съвместно с екип от РИМ-Варна участвахме на изложението в София- „Ваканция и Спа“ със самостоятелен щанд с акцент културно-историческото наследство на Варна.

Поради обявената световна пандемия през март 2020г. всички останали планирани участия в международни изложения бяха отменени.

2021г.

Община Варна със съдействието на Министерство на туризма се представи на изложенията в Букурещ, Берлин, Виена и Тел Авив, които се проведоха онлайн. На туристическите изложения в Москва и Киев беше наета рекламна площ за представяне с рекламни материали на националните щандове, организирани от МТ. През април онлайн се проведе и „Ваканция и спа“, където се представихме с индивидуален виртуален деск. За първи път Варна участва и на бургаското изложение „Вашата ваканция“, което се състоя през май присъствено. На изложението в Русе „Уикенд туризъм“ представител на дирекцията взе участие в кръгла маса.

2022г.

Участие  в изложенията в България - „Ваканция и Спа“, „Културен туризъм“, „Уикенд Туризъм“. Акцент в представянето беше  „50 години Варненски халколитен некропол“. Дестинация Варна се представи с щанд и рекламни материали на изложението Къмпинг и караванинг Експо, Варна.

Община Варна се представи и на изложенията в Истанбул и Букурещ с наета рекламна площ за представяне с рекламни материали на щанда, организиран от МТ. В Клуж Напока участието беше присъствено в рамките на Innowave Summit със щанд и рекламни материали. През ноември предстои участие в Лондон на World Travel Market.

2023г.

Община Варна се представи на изложенията в Щутгарт, Мадрид, Тел Авив, Мюнхен, Букурещ, Берлин, Виена, Баку, Истанбул и Франкфурт на Майн с наета рекламна площ на националните щандове, организирани от МТ.

Представихме дестинация Варна на изложението „Ваканция и Спа“ в София със самостоятелен тематичен щанд на Варна, също така на изложенията във Велико Търново и Русе.

Предстои участие в международните туристически изложения в Париж, Лондон, Варшава, Букурещ и Лайпциг.

 

Безплатни пешеходни турове за индивидуални туристи съвместно със Съюза на екскурзоводите в гр. Варна

2019г.

За да се развива успешната инициатива от 2014г. за безплатни туристически обиколки, водени от професионални екскурзоводи, освен пешеходните обиколки на английски език през летния сезон, бяха предвидени и по две обиколки на месец на български език, както и за национални празници. Реализирани са 89 обиколки на английски език  и 21 на български език.

2020г.

Предвид световната епидемична обстановка и мерките, наложени поради това, се добави  възможността за излъчване на живо на обиколките във фейсбук страницата на Туристически информационен център. Инициативата #Варна Ви очаква / #Varna awaits you бързо набра популярност, обиколките се реализираха общо на 12 езика – български, английски, руски, немски, румънски, френски, полски, испански, иврит, чешки, нидерландски и италиански. Аудиторията до която се достигна е 8 хиляди гледания средно на една обиколка, като половината от тях са от чужбина. Плюс за начинанието е наличието на записи, които да са достъпни постоянно в социалните мрежи и възможността линковете да бъдат препратени до партньори-туроператори и от там до потенциални клиенти в страната и чужбина. През месеците юли, август, септември и октомври обиколките се провеждаха физически и отново събираха туристи. За ноември и декември планираните по график обиколки се осъществиха онлайн. През цялата година се реализирах общо 100 обиколки на английски и 14 на български език.

2021г.

За да се развива успешната инициатива за безплатни туристически обиколки, водени от професионални екскурзоводи са разработени нови, разнообразни маршрути за 100-те предвидени обиколки (78 на различни чужди езици и 22 на български), а предвид усложнената епидемична обстановка и мерките, налагани поради това е предвидена и възможност обиколките да се провеждат неприсъствено като се излъчват на живо, онлайн във фейсбук страницата на Visit.Varna. Новост са 100-те виртуалните турове-истории за излъчване в социалните мрежи с различна тематика на български език и субтитри на английски език и продължителност до 4 минути, които се представят и публикуват регулярно във времето.

2022г.

За настоящата година са планирани  82 обиколки на английски език и 16 на български език. Новост е, че за първи път пешеходни турове се провеждат и в двата черноморски курорта „Златни пясъци“ и „Св.Св. Константин и Елена„ . За тази година тяхната бройка e 28.

2023г.

През първото шестмесечие на годината са проведени 5 обиколки на български език и 35 на английски език. За цялата година са планирани 105 на английски език и 20 на български език. Новост са вечерните пешеходни обиколки, които се провеждат през летния сезон.

 

Инициативи

Утвърждаването на Варна като целогодишна туристическа дестинация е приоритет на общинската администрация на Варна от 2017г.,  когато кметът на община Варна Иван Портних инициира „Варна – дестинация за 4 сезона“. Всички маркетингови и рекламни дейности се осъществяват в тази посока и са  насочени  към промотиране на Варна като атрактивна туристическа дестинация с огромен потенциал за развитие на различни видове туризъм, които генерират огромни ползи за града ни и неговите жители.

Тенденцията все повече събития и мероприятия, които допринасят за развитието на туризма на територията на общината да бъдат финансирани от община Варна с приходите от туристически данък продължи и през последните четири години.

Партньорството на Община Варна с варненските неправителствени туристически организации е традиционно. Ежегодно съвместно се провеждат редица престижни форуми, които през последните осем години намериха своето трайно място в туристическия календар на града - Черноморския туристически форум, Фестивал „Вино и храна“  кулинарната  изложба "Да споделим Никулден", изложението „Тур експо Дестинация Варна“ и други.

2019г.

През месец май беше организирана от дирекция „Туризъм“ първата Национална среща на туристическите информационни центрове на тема „Единни стандарти- гаранция за качество, на която присъстваха представители от цялата страна.

Адаптирана е осем минутната 360О презентация/виртуална реалност на Археологически музей „Зовът на цивилизациите“ в още две езикови версии- на немски и руски език, която се представя с рекламна цел чрез VR очила. Рекламният продукт на Община Варна бе отличен с голямата награда за иновации „Иновационен проект на годината за съвременни технологии“ на конкурс, проведен в рамките на международното туристическо изложение „Ваканция и Спа“ в София след оценка от жури и онлайн гласуване.

Дирекция „Туризъм“ осъществи постъпки пред Български туристически съюз за разширяване представянето на дестинация Варна в Националното движение „Опознай България-100 Национални туристически обекта“ през 2018 г. Представените досега туристически забележителности Регионален исторически музей и Военно-морски музей бяха допълнени с още три обекта: Римски терми, Аладжа манастир, музей „Владислав Варненчик“.

През  септември Община Варна взе участие като редовен член в годишния форум на Световната Федерация на туристическите градове, който се проведе в Хелзинки.

За поредна година бе организирано участие съвместно с хотел „Интернационал“ в MCE South Europe 2019, международен B2B форум, който се проведе във Валенсия от 13 до 15 октомври. Освен пряката полза от участието и представянето на възможностите на Варна за MICE туризъм, градът ни получи покана за домакинство на престижния форум.

Съвместно със Съюза на хотелиерите в „Златни пясъци“ бе организирано Първо национално състезание за  "Най-добър млад хотелиер" и "Най-добър млад аниматор". Организиран и проведен за втори път беше конкурса „Най-добър готвач на БХРА за 2019 г.", организиран от БХРА.

2020г.

По повод на обявената световна  пандемия от Covid 19 много от инициативите предвидени да се случат през 2020г. бяха отменени или отложени във времето.

Изработена и монтирана бе нова визия над входа на общината с мото „Варна-дестинация четири сезона“, на входовете към града по основни пътни артерии, флаери с информация за пешеходните екскурзоводски обиколки и достъпа до безплатния безжичен интернет. Изработени са и карти на града в помощ на туристите, рекламни материали по повод отбелязването на 27 септември - Световен ден на туризма и рекламни винили за зала Пристигащи на Летище Варна.

Организирана е онлайн рекламна кампания за дестинация Варна с инфлуенсър Дарина Йотова/ДАРА/ с над 250 хиляди последователи в социалните мрежи, включваща известни места в града и акцентираща на различните възможности за туризъм.

Проведена е  кампания „10 причини да преоткриеш  Варна това лято.“ Целта на кампанията бе да се покаже, че Варна не е само туристическа дестинация за морски ваканционен туризъм, както мнозина я познават. Градът и регионът  предлагат много възможности за алтернативен туризъм „Почивка в почивката.“

Изработени са и се разпространяват поетапно чрез онлайн каналите на дирекция „Туризъм“ шест тематични имиджови видеоклипа на дестинация Варна със силни рекламни послания, които се радват на голям интерес и споделяне в социалните мрежи.

В платформата VISIT.Varna.bg бяха разработени и добавени изцяло нови рубрики:

  • Туристически маршрути
  • Плажове в и около Варна
  • Информация при пътуване

За шестте месеца през 2020г., в които VISIT.Varna.bg функционира с обновена визия, достигна аудитория от над 112 000 души.

Във връзка с установените физически ограничения, онлайн присъствието в социалните мрежи беше засилено с ежедневни публикации на снимки и послания за различни причини да бъде посетена Варна – забележителности, паркове, атракции, културни събития и излъчвания на пешеходните обиколки с професионален екскурзовод на живо.

  • През м.юни на фейсбук страницата на VISIT Varna бяха излъчени 22 пешеходни обиколки на Варна на 12 различни езика, които достигнаха аудитория от над 65 000 души.
  • През месеците септември и октомври фейсбук страницата на VISIT Varna бяха излъчени 6 рекламни тематични клипа за Варна , които достигнаха аудитория от над 118 700 души.

След кандидатстване в конкурс по инициатива WiFi4EU и регистрирани документи в портала на EK, Община Варна беше класирана като одобрен участник. Изградена е интернет мрежа от десет точки, покриваща централна пешеходна зона и част от Морската градина за безплатно ползване от жители и гости на града. Зоните са обозначени с информационни табели.

 

2021г. Програма „ВАРНА - 100 години курортен град"

Инициатива „100 години - 100 дървета“ - засаждане на дървета на 25 март- Благовещение  в Морската градина.

Валидиране на пощенска марка „100 години“

Организиране на фото изложба  „100 години-100 снимки“

Организирани са изложби с архивни снимки на открити пространства във Варна, София, Пловдив и Велико Търново през летните месеци. На 09 юни до Слънчевия часовник на входа на Морската градина във Варна беше дадено официално началото на изложбата с 40 пана със 120 емблематични фотоса.

Реализирани са и две арт-инсталации с обемни цифри, брандирани за 100-годишния юбилей, които са позиционирани съответно  до централен подлез и на панорамна площадка Галата.

Организиране и провеждане на Бал на туризма с ветерани от сферата на туризма.

Организиране и провеждане на тържествен концерт

Събитието се проведе в зала 1 на ФКЦ с вход свободен за жителите и гостите на града на 10 юни. Вариететен балет, танцови формации, вокални изпълнители и атракционни изпълнители представиха на живо пищна музикално-артистична програма с продължителност над 2 часа, водещ Драгомир Драганов и специални гости Васил Петров и Реми Тоин.

Авторско издание фотоалбум „Варна-100 години морски курортен град“

Осигуряване на 1 безплатно посещение в общински туристически обект за туристи с 5 или повече нощувки.

Осигурени бяха ваучери за посещение на Римски терми и Археологически музей, които се предоставят на туристи с пет и повече нощувки в ТИЦ срещу удостоверяване продължителността на престоя в място за настаняване на територията на Община Варна. Инициативата стартира през месец юни до септември включително. По отчетни данни до края на месец септември от инициативата са се възползвали: за посещение на Археологически музей - 1015 туриста, а за Римски терми – 127.

В партньорство със Съюза на артистите в България са изработени 6 тематични информационни видеоклипа със слоган „Варна, която обичам“ с продължителност до 1 минута за всеки, с цел промоция на дестинация Варна и популяризиране на значимата годишнина „Варна-100 години курортен град“ от познати и свързани с Варна лица от актьорската гилдия.

В периода 09-13 юни беше реализирано експедиентско пътуване за група от 9 водещи румънски блогъри и инфлуенсъри. Четиридневната разработена програма включваше посещение на важни културно-исторически обекти - Археологически музей, Римски терми, катедрален храм „Св.Успение Богородично“, Аладжа манастир, Побити камъни, резиденция Евксиноград с професионален екскурзовод. Гостите се запознаха и с възможностите за развлечение и прекарване на свободното време в централната градска и крайморска част на града, както и с близките курортни комплекси. Многобройни снимки, видеоматериали, публикации и положителни впечатления са достъпни вече в поддържаните профили на инфлуенсърите в социалните мрежи, следени от хиляди последователи в Румъния.

По повод изпълнението на Програма „Варна-100 години курортен град“ дирекция „Туризъм“ подготви и осъществи проект за сътрудничество с цел реклама и популяризиране на дестинацията с водещ производител на шоколадови и захарни изделия от региона. Подписан бе договор за сътрудничество и са разработени два продукта с две визии - шоколад и бисквитиера, които се продават в търговската мрежа и се разпространяват чрез дистрибуторските канали на производителя в страната и чужбина.

Експедиентски тур с цел представяне на България като безрискова дестинация с качествен туристически продукт пред едни от най-големите и влиятелни германски туроператори и туристически агенти се проведе във Варна и близките курорти, между 20 и 22 юни, като за всички участници бяха осигурени рекламни материали на дестинация Варна.

   2022 г.

Програма 50 г. от откриването на златния халколитен некропол

Реализирана е пътуваща постерна изложба „Златна Варна“, в РИМ-София, РИМ Благоевград. Изложбата гостува  по график и във Враца, Плевен, Пловдив, Стара Загора, Бургас, Шумен, Русе, Велико Търново.

Началото на активния летен сезон се отбеляза в Археологическия музей с откриване на временна експозиция от РИМ-Варна „50 години нови хоризонти в праисторията“.

Юбилеен двуезичен фотоалбум „Златната древност на Варна. 50 години от откриването на Варненския некропол.“

Авторски филмов продукт „50 години Златна Варна“

В сградата на Народно събрание е представена  изложбата „50 години Златна Варна“ и реплики на златното съкровище. Същата изложба по-късно е представена и в хотел „Интернационал“.

През ноември се проведе международна конференция с водещи учени в областта на археологията.

Изработени и брандирани с логото на значимата годишнина дипляни на български и английски език, различни сувенири с представителна и рекламна цел, рол банери и различни винили с рекламни изображения.

В платформата VISIT.Varna.bg е добавенa и рубриката „Най - старото злато в света“, която поставя акцент върху 50 годишнината от откриването на Варненския халколитен некропол.

На първото издание на Sea Game Jam- 48 часово гейминг предизвикателство, конкурс за инди -студиа и конференция с топ лектори в областта, тема в основното задание беше Варненското златно съкровище.

Реализация на радио и онлайн реклама във водещи ефирни радиа- Енерджи, Сити, БГ Радио и Радио 1.

 

По повод 65 г. от създаването на к.к. „Златни пясъци“ беше организирано посещение на представители на международния дипломатически корпус в хотел „Интернационал“ с цел популяризиране на дестинацията и откритието от Варненския халколитен некропол- най-старото обработено злато в света.

Организират се експедиентски пътувания за журналисти и чуждестранни туристически представители и се оказва съдействие за репортажи на ТВ екипи с цел промотиране.

Домакинство и организиране на Национална среща на Туристическите информационни центрове с основна тема „Маркетинг на дестинацията- предизвикателства и перспективи“.

По време на проект „България-Азербайджан: Възможности за бизнес партньорство в туризма“ с подкрепата на държавни институции от двете страни, Варна беше представена с 5 минутен филм като част от информационен пакет с материали за всички участници.

Спонсориране на публикации във Facebook  с цел реклама на дестинацията и увеличаване броя на последователите на профила на Visit.Varna.bg

По време на Пета национална конференция Smartourism.bg, през април, Варна е представена като столица на интелигентния туризъм - практики и предизвикателства.

Приета  от Общински съвет Варна е  „Програма за развитие на туризма на територията на община Варна за периода 2021 – 2030г.“ съгласно Закона за туризма.  

2023г.

Организиране и провеждане на 11-то издание на Националното изложение „Фестивал Вино и храна“ от Българската асоциация на сомелиерите и виноценителите.

Реализиране на програма - концерт на открито за отбелязване на 115 г. от създаването на к.к."Св. св. Константин и Елена", от фондация "Св. св. Константин и Елена". В периода 19-21 май на територията на курорта се реализираха музикални прояви на открито, кулинарни преживявания, анимационна програма за деца и възрастни и демонстрация с рали автомобили. Празникът е широко отразен в български медии и посетен от множество български и чуждестранни туристи, както и жители на Варна.

Сключен е договор за реализиране на рекламна кампания  за популяризиране на дестинацията в програмите на БГ Радио, Радио Сити, Радио 1 и Радио Енерджи,  съгласно разработен медия план за излъчване по програми, периоди и предавания от 12 юни до 06 октомври.

 

Награди в сферата на туризма за Община Варна

2019г.

По време на редица международни туристически изложения, Община Варна е удостоена с грамоти и сертификати за добро представяне:

-Сертификат от EMITT, Истанбул /31.01-03.02.2019 г./

-Сертификат от UITT, Киев /27-29.03.2019 г./

-Диплом от Leisure, Минск /03-06.04.2019 г./

-Сертификат от LETO, Екатеринбург /05-06.04.2019 г./

-Почетна грамота от „Културен туризъм 2019“, В.Търново /18-20.04.2019 г./

Получени са и грамоти за добро партньорство на БХРА с Община Варна и за партньорство с  Балкански алианс на хотелските асоциации.

-  Община Варна беше отличена с първо място в категория "Морски туризъм" по време на IV Годишни награди за туризъм за 2019 година, организирани от ресорното министерство.

- За трета поредна година Община Варна бе обявена за победител  в националния конкурс за „Община с най-добра маркетингова политика“, организиран от АБТТА.

2021г.

В националния конкурс „Чети и пътувай“ в категория за „Най-професионални туристически сайтове“ за 2020 г. наградата получи Община Варна за официален туристически портал на Варна - VISIT.Varna.bg.      

Редакцията на списание “Offline Magazine” връчи наградата на читателите за 2021г. в категория „Туризъм“ за цялостен принос в туризма на Община Варна.

Община Варна получи награда от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) за принос в развитието на туризма и по случай 100 години от обявяването на Варна за курортен град.

За втора поредна година бяха обявени наградите на националната информационна агенция bgtourism.bg и списание Destinations – ultimate guide for your holiday. Община Варна получи приз за туристическа дестинация на годината.

2022г.

Община Варна беше удостоена с голямата награда на журито в категория „Най-оригинално събитие в областта на културния туризъм“ за цялостната концепция за отбелязване на 100 години Варна курортен град на националния конкурс „Чети и Пътувай“.

2023г.

Община Варна беше удостоена с голямата награда на журито в категория „Най-оригинално събитие в областта на културния туризъм“ за цялостната концепция за отбелязване на 50 годишния юбилей от откриването на Варненския халколитен некропол в националния конкурс „Чети и Пътувай“.

 

Туристически информационен център

Към дирекция “Туризъм“  функционира  целогодишен  туристически  информационен център.

През месец април 2018 г. Туристическият информационен център на Община Варна стана първият сертифициран от Министерството на туризма в България съгласно „Наредбата за единните стандарти и за организацията на дейността на Туристическите информационни центрове (ТИЦ) и националната мрежа на Туристическите информационни центрове“ и е вписан под №1 в Националния туристически регистър.

Посетителите в ТИЦ средно над 35 000 годишно, получават подробна информация за културните забележителности и мероприятия в града, туристически карти, пътеводители на различни езици и множество рекламни брошури на английски език за протичащите събития в града.

В центъра се води и подробна статистика за „търсената информация”, или каква е причината посетителите да потърсят услугите на ТИЦ Варна.

Благодарение на доброто партньорство със „Св.Св.Константин и Елена“ холдинг  от 2014г. ни се предоставя за безвъзмездно ползване помещение, което функционира като сезонен ТИЦ. Дейността е идентична с тази на основния офис в града – предоставят се карти и информационни материали за културни обекти, забележителности, събития.

Паралелно с основната дейност по обслужване на посетителите в центъра, служителите поддържат и туристическата платформа VISIT.Varna.bg. Чрез изработената система за обратна връзка ежедневно, както в активния летен, така и през зимния сезон, на служебната електронна поща постъпват множество запитвания от туристи, желаещи да получат допълнителна информация или напътствия, касаещи тяхната почивка във Варна.

В момента платформата предоставя информация общо на 6 езика (български, английски, немски, руски, румънски и френски).

Туристическият информационен център поддържа собствени канали във:

- на български и на английски език във “Facebook” – където ежедневно се публикуват предстоящи културни и спортни събития с връзка към туристическия сайт. Последователите на VISIT Varna във Facebook са 8531,  а до края на годината планираме да стигнат 10 000.

   - Instagram – споделят се  снимки и кратки видеа. Профилът в Instagram се следва от над 1400 души.

 -   “YouTube” – в най-голямата международна платформа за видео споделяне се публикуват рекламни клипове за туристически забележителности и предстоящи събития;

Направена е и регистрация в най-популярната туристическа социална медия “TripAdvisor”, където туристите сами оценяват нашата услуга, дават съвети и популяризират дейността ни.

    Top